Superlupauksia ja haamututkijoita? Väitöskirjatutkijat yritysyliopiston murroksessa -hybriditapahtuma

Superlupauksia ja haamututkijoita?
Väitöskirjatutkijat yritysyliopiston murroksessa

Perjantaina 24.2.2023 klo 14.15–15.30

Tieteiden talo, sali 505, Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki sekä verkkoyhteys

Tervetuloa keskustelemaan väitöskirjatutkijoiden asemasta nyky-yliopistossa!

Millaista on tehdä väitöskirjatutkimusta yritysyliopistossa? Väitöskirjatutkijoiden polut akateemiseen maailmaan ovat olleet viime aikoina tutkimuksen kohteena. Yliopistomaailman heikosti tunnistetut logiikat ja reunaehdot kasaavat väitöskirjatutkijoille paineita tehokkaasta julkaisemisesta ja nopeasta valmistumisesta. Kaikki väitöskirjatutkijat eivät kuitenkaan lähde tähän kilpaan samalta viivalta. Ohjaus ja rahoitus vaikuttavat tutkijan positioon yliopistossa, mutta niin tekevät myös esimerkiksi sukupuoli, ikä ja kielitaito.

Miten tähän on tultu? Millaisen kehikon yliopistojen murros sivistysyliopistosta kohti yritysyliopistoa muodostaa väitöskirjatutkijoiden työlle? Millaisia kokemuksia nykytilanne tuottaa väitöskirjatutkijoille? Millaiset reunaehdot rakentavat superlupauksen akateemista uraa, kuka on vaarassa päätyä haamututkijaksi?

Tapahtumassa keskustellaan yliopistopolitiikan jännitteistä sekä väitöskirjatutkijoiden kokemuksista akateemisessa maailmassa toimimisesta.

Keskustelun alustajina toimivat KM väitöskirjatutkija Tuomas Tervasmäki (Tampereen yliopisto) sekä KM väitöskirjatutkija Anni Piironen (Jyväskylän yliopisto), KT yliopistonopettaja Minni Matikainen (Jyväskylän yliopisto) ja KT yliopistonlehtori Minna Maunula (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius).

Juontajana toimii KM väitöskirjatutkija Johanna Kallio (Tampereen yliopisto) ja teknisenä moderaattorina FM väitöskirjatutkija Sakari Hyrkkö (Helsingin yliopisto).

Tapahtuman järjestävät Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ja Kansanvalistusseura.

Ohjelma

14.15             Tervetuliaissanat, Aikuiskasvatuksen Tutkimusseuran esihenkilö Päivi Siivonen

14.20             Miten tähän on tultu? Itsehallinnolliset yliopistot kilpailuvaltiossa
                      KM, väitöskirjatutkija Tuomas Tervasmäki